sâmbătă, 16 octombrie 2010

Namaz (rugaciunea)! Abdest (ablutiunea), Gusul şi Teemum



 RUGÅCIUNEA (NAMAZ)




Dupå obligativitatea credintei în Allah şi în Profet, cea mai mare şi mai importantå obligatie a Islamului este rugåciunea. Rugåciunea este simbolul credintei. In toate religiile existå ceremonia rugåciunii. Etapele namazului sunt în numår de 12 şi includ 6 obligatii şi 6 pozitii.
Obligatiile namazului:
1. Curåtenia corporalå (Hadesten taharet);
2. Curåtenia locului (Negeasetten taharet);
3. Acoperirea pårtilor corpului nepermise a fi våzute sau aratate (Setr’i avret);
4. Directia cåtre Kaaba (Istikbal-i Kîble);
5. Timpul potrivit (Vakit);
6. Intentia mårturisitå de a împlini rugåciunea (Niyet)

Pozitiile obligatorii din timpul namaz-ului:

1. Ruga de început (intrarea în starea de sacralitate) (Iftitah tekbiri);
2. Pozitia în picioare (Kîyam);
3. Lectura corectå din Coran (Kîraat);
4. Plecåciunea (Ruku)
5. Prosternare (Sejde);
6. Ultima pozitie de aşezare (Kaade-i Ahire)

Curåtenia corporalå (HADESTEN TAHARET) Prima obligativitate a namazului este curåtenia corporalå de impuriåti. Starea de impuritate poate fi:
a. impuritate micå: så nu fi fåcut ablutiunea (abdest);
b. impuritate mare: starea giunub*, de låuzie sau de ciclu la femei;
Cei care urmeazå så facå namaz, fie bårbati, fie femei, trebuie så facå ablutiunea sau, dupå caz, spålarea întregului corp. Pentru femei îmbåierea totalå este obligatorie dupå starea de låuzie sau dupå menstruatie.
*giunub - este denumitå, în general, starea în care se aflå o
persoanå dupå ce întretine relatii sexuale;



ABLUTIUNEA (ABDEST)


Este un ritual religios care constå în curåtirea prin spålarea cu mâna a pårtilor corpului, aplicând procedeuri specifice fiecårei pårti separat. Multe practici de cult (ritualuri) nu se pot face fårå ablutiune. Ex. nimeni nu poate face namaz fårå spålarea ritualå, nu poate înconjura Kaaba,
nu poate pune mâna pe Coran. Cel care face namaz fårå så facå ablutiune iese în afara religiei.

OBLIGATIILE ABLUTIUNII FARZ!


Sunt în numår de patru:
1. Spålarea fetei ;
2. Spålarea bratelor pânå la cot (inclusiv);
3. Umezirea a 1/4 din cap cu mâna;
4. Spålarea labelor picioarelor inclusiv gleznele.


TRADITILE ABLUTIUNII SUNNET


1. De a enunta intentia de a îndeplini rugåciunea;
2. De a începe cu ruga Euzu şi Besmele;
3. Inainte de toate spålarea mâinilor pânå la încheieturi;
4. Folosirea misvak ;
5. Spålarea unui membru pânå nu se usucå celålalt membru;
6. Trecerea apei de 3 ori prin gurå şi prin nas;
7. Stergerea cu mâna umedå a urechilor;
8. Petrecerea degetelor unei mâini printre degetele celeilalte mâini;
9. Spålarea de 3 ori a fiecårei pårti din corp ce trebuie spålatå;
10. A-ti umezi tot capul cu mâna umezitå, respectând un anumit procedeu (kaplama mesh);
11. Efectuarea pe rând a fazelor ritualului, adicå spålarea pårtilor corpului în ordinea prestabilitå;
12. Spålarea mâinilor cât fli a picioarelor så se înceapå
cu vârful degetelor.
Odata cu recitarea rugii din timpul efectuårii abdestului, se zice Besmele şi se aduce mårturia de credintå în timpul spålårii tuturor pårtilor corpului.
Situatii nerecomandate în timpul ablutiunii (mekruh)
1. A sufla nasul cu mâna dreaptå;
2. A spåla pårtile corpului de mai mult de 3 ori sau mai putin de 3 ori;
3. A stropi fata cu apå;
4. A face ablutiune cu apå încålzitå la soare;
5. A folosi putinå apå sau a face risipå de apå;
6. A vorbi în timpul ablutiunii ;
7. A renunta la traditiile ablutiunii
Lucruri care anuleazå ablutiunea
1. Impuritåti care se eliminå din partea anterioarå şi posterioarå a corpului, precum urina, sângele, sperma, excrementele;
2. Scurgerea din corp a sângelui, puroiului, limfei sau a altor lichide;
3. Vårsåtura ;
4. Nebunia ;
5. Betia ;
6. Leşinul ;
7. Gazele ;
8. Somnul ;
9. A râde în timpul namazului;
10. Sângerarea gingiilor, dacå este cantitativ egalå
sau mai mare decât cantitatea salivei.
Procesul bårbieritului sau al tåierii unghiilor nu stricå
ablutiunea.

Cum se face ablutiunea

1. Dacå este posibil, se face orientarea spre Mekka, apoi credinciosul se aşeazå într-un loc mai ridicat şi începe cu formulele Euzu şi Besmele.
2. Se spalå mâinile de 3 ori pânå la încheieturå,
degetele se trec unele peste celelalte, inelul de pe deget se mişcå ca så intre apa;
3. Se spune Besmele şi se ia apå în gurå.
Dacå existå Misvak se foloseşte, dacå nu existå, dintii se curåtå cu degetul mare şi cel aråtåtor. Gura se mai clåteşlte de 2 ori.
4. Se spune Besmele, se trage apå în nåri. Dacå nu eşti în post, apa se trage pânå în fundul nårilor
şi cu mâna stângå se curåtå nasul. Acest procedeu se repeta încå de 2 ori.
5. Mårturisind din inimå intentia de a face ablutiunea, se spune Besmele, se ia cu cåuflul palmelor apå şi se spalå fata de la rådåcina pårului pânå sub bårbie şi lateral pânå la lobul urechilor. Se udå şi sub sprâncene. Aceastå operatiune se repetå încå de 2 ori. La fiecare spålare, fata se freacå.
6. Spunând Besmele, se spalå prin frecare mâna dreaptå inclusiv cotul; acest lucru se face încå de 2 ori. La fel si mâna stângå se spalå de 3 ori.
7. Spunând Besmele, cu mâna dreaptå se umezeşte a patra parte a capului. Dupå care, cu degetul aråtåtor de la fiecare månå se umezeşte urechea dreaptå şi cea stângå, iar cu degetele mari se umezeşte spatele urechilor. In afarå de degetul mare şi aråtåtor, cu celelalte 3 degete se umezeşte ceafa. Este o traditie så umezeşti tot capul. Aceasta se numeşte Kaplama mesh.
Kaplama mesh- Umezirea totalå- se face astfel:
- se umezesc ambele mâini, tinând separate degetul mare şi cel aråtåtor unite la vârf, iar celelalte trei degete lipite. Partea lor interioarå se afleazå la rådåcina pårului
de pe frunte. Degetul mare şi cel aråtåtor şi cåuşul palmei fiind în aer, nu atinge capul. Astfel, ambele mâini alunecå în spatele capului. Cu interiorul palmelor se umezesc
pårtile laterale ale capului din spate spre fatå. Apoi, cu degetele aråtåtoare se umezesc urechile în interior. Degetele mari, venind din spatele urechilor, umezesc spatele urechilor de sus în jos. Cu partea exterioarå a celorlalte 3 degete se umezeflte ceafa. Gâtul nu se umezeşte;
8. Spunând Besmele, se începe cu spålarea picioarelor, întâi a piciorului drept de la vârful degetelor. Degetul mic de la mâna stângå se trece printre degetele de la picioare. Aceastå operatiune se face începand la piciorul drept cu degetul mic, iar la piciorul stâng cu degetul mare şi se efectueazå de jos în sus. Şi piciorul stâng, ca şi dreptul, se spalå spunând Besmele.
Din apa care prisoseşte în urma efectuårii ablutiunii, se beau câteva înghitituri stând în picioare şli cu fata spre Mekka. O data, de doua ori sau de câte ori este necesarå se recitå sura Hotårârii (Kadr suresi), care se poate reda astfel:”


Kadr Suresi

Bismillahirrahmannirrahim


Innaa enzelnahu fi leiletil kadr. Ve maa edrake ma


leiletul kadr. Leiletul kadri hairun min elfi şehr. Tenezzelul


melaiketu ver-ruhu fihe biizni rabbihim min kulli emr


Selêmun hiye hattê matla’il fecr.


Sensul este:
“In mod cert Noi am pogorât Coranul în noaptea Al-Qadr. Dar de unde så ştii ce este noaptea Al-Qadr?! Noaptea de Al-Qadr este mai bunå decât o mie de luni! In timpul ei se coboarå îngerii şi Duhul Gebrail (Arhanghelul Gavriil), dupå voia lui Allah, pentru orice poruncå!
Ea este pace şi bunåstare pânå la ivirea zorilor.


IMBÅIEREA (GUSUL)


Inseamnå îmbåierea totalå, împreunå cu spålarea gurii şi a interiorului nasului, pentru a te purifica ieşind din starea de impuritate, de låuzie şi de menstruatie. Îmbåierea este necesarå dupå relatäii sexuale, în urma ejaculårii în timpul somnului, dupå menstruatie şi dupå starea de låuzie.


OBLIGATIILE IMBÅIERII FARZ


Sunt în numår de 3:
1. A lua apå în gurå;
2. A lua apå în nas;
3. Spålarea întregului corp.

CERINTELE IMBÅIERII:


1. A face mårturia intentiei;
2. A spune Besmele;
3. Spålarea în primul rând a organelor genitale;
4. A turna apå de 3 ori, întâi pe cap, apoi pe umårul drept, dupå care pe umårul stâng şi, de fiecare datå, frecarea corpului;
5. A tine acoperite organele genitale.

CUM SE FACE IMBÅIEREA:


In vederea respectårii cerintelor, ablutiunea pentru îmbåiere se face astfel:
1. Se face mårturia intentiei de îmbåiere. Se spalå mâinile. Chiar dacå sunt curate, se spalå organele genitale şi rectul;
2. Se spune Besmele şi se face ablutiunea ca pentru rugåciune (namaz). Dacå sub picioare s-a adunat apå,
atunci picioarele se spalå ultimele;
3. In timpul acestei ablutiuni se trage multå apå pe gurå şi pe nas, deoarece, cu aceastå spålare, operatiunea de a trage apå pe gurå şi pe nas este îndepinitå conform obligatiilor îmbåierii;
4. Se toarnå apå pe cap de 3 ori şi, de fiecare datå, capul se freacå. În timpul acesta trebuie ca apa så påtrundå sub barbå, sub muståti şi sub pår ;
5. Se toarnå de 3 ori apå pe umårul drept fli de fiecare
datå se freacå;
6. Se toarnå de 3 ori apå pe umårul stâng şi de fiecare datå se freacå. Tot corpul se spalå şi se freacå, chiar şi orificiul ombilical, fårå a låsa un loc uscat.


Ablutiunea pentru îmbåiere şi situatia de îmbråcare a dintilor


Suntem martori la afirmatiile unor oameni precum cå, acelora care au dinti plombati sau îmbråcati, nu le este permis ritualul îmbiierii şi astfel, ei nu pot scåpa de starea de impuritate.
Conform orientårii hanefite, este o obligatie de a spåla gura şi nasul în timpul ritualului îmbåierii, din moment ce sunt spålate şi pårtile exterioare ale corpului.
Conform orientårii flafiite, este o cerintå. Dacå cineva care vrea så îndeplineascå ritualul îmbåierii are dinäi îmbråcati sau plombati, acest ritual poate fi fåcut dacå sunt spålati dintii îmbråcati sau plombati.
Daca dintii nu sunt sånåtosi şi necesitå extragerea, atunci trebuie acceptatå extragerea lor.
Aceastå situatie ar echivalata cu umezirea unei råni sau a unui pansament peste o ranå. Din moment ce nu exista obligativitatea de a desface pansamentul şi a spåla locul,
şi pentru dinti este acelafli lucru. Afla cum este obligatorie spålarea fetei în timpul ablutiunii şi este posibilå spålarea doar din exterior a bårbii foarte dese, neexistând posibilitatea spålårii tuturor rådåcinilor firelor din barbå, tot afla nu este o cerintå desfacerea dintelui îmbråcat şi
spålarea lui.

Problema plombårii dintilor


Este permis ca cineva care are dinti cariati sau rupti så-i plombeze sau så-i îmbrace, dar nu este permis acest lucru dacå nu este absolut necesar, doar ca o podoabå. Dupå pårerea exegetului orientårii hanefite, Imam Muhammed Rahimehullah, este permis ca dintii care se mişcå så fie legati cu fire de aur sau este permiså punerea de dinti de aur în locul celor cåzuti sau extraşi. Dupå pårerea hanefitului Imam-î Azam Ebu Hanife, nu este permiså îmbråcarea dintilor cu aur, ci cu argint. Şii Imam Ebu Yusuf are aceeaşi pårere ca şi Imam Muhammed. In timpul Imperiului Otoman, ulema-ul fieyhulislam Uryanizade a dat consultatii şi påreri (fetwa) în legåturå cu plombarea dintilor, iar fieyhulislam Musa Kaz›m Efendi, în legåturå cu punerea de dintäi de aur.
În dorinta de a uşura lucrurile, nu putem spune cå în religia islamicå este permis un lucru dacå şeriat-ul nu permite acest lucru. Dar nici pentru un lucru care este permis nu poti afirma cå nu este permis.

ABLUTIUNEA IN LIPSA APEI

(TEYEMMUM)


Înseamnå situatia în care nu existå apå sau nu se poate folosi apa şi, în aceastå situatie, pentru a face ablutiunea sau îmbåierea, se face mårturia intentiei (niyet etmek) şi scopului ablutiunii şi se loveşte cu mâinile de 2 ori în orice fel de påmânt curat; prima datå se trece cu palmele peste
fatå, a doua oarå, peste brate pânå la cot.




CONDITIILE OBLIGATORII ALE TEYEMMUM-ULUI

Sunt douå:
1. Intentia (Niyet)
2. Lovirea de 2 ori (Darp); apoi se face mesh. (petrecerea unei mâini peste cealaltå).

CUM SE FACE


Dacå un musulman nu gåseşte apå pentru ablutiune sau dacå apa pe care o gåseşte îi agraveazå boala pe care o are sau dacå existå alte asemenea obstacole serioase, periculoase, el poate face ablutiunea fåcând mårturia intentiei şi folosind orice fel de påmânt curat. Se efectueazå astfel: se face mårturia intentiei, se spune Euzu-Besmele, apoi, atingând cu mâinile påmåntul sau
orice din categoria påmântului, îşi şterge bratele în sus şi în jos, apoi îşi şterge fata. A doua oara atinge din nou påmântul şi îşi şterge bratele de sus în jos, întâi bratul drept apoi bratul stâng. In timpul acestui ritual este necesar ca inelele så fie scoase ş locul unde au stat så fie frecat, ca şi spatiile dintre degete.
Sursa :İMHİLAL

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...