sâmbătă, 16 octombrie 2010

ARABİİ İNAİNTE DE MOHAMMED (s.a.v.)

  İntre Africa şi  Asia,apartinind geografic inca la Asia,este situta peninsula Arabia, care dupa formatıunea terıtorıala, flora, faunaşi clima ei formeazao aşa zisa punte intre cele doua continente susamintite.Teritoriul acestei peninsule este de rei ori mai maredecit Romaniaşi Ausria laun loc şi totusi are numai citeva milioane de locuitori, fiindca pamintul estefoare putin roditor. İnauntrul
peninsulei este o tara din cele mai putincunoscute de pe faa paminului.
  Fiind despartit de Siria şi babilonia prin pustiu, acestpamint nu era prea expus mişcarilor popoarelor din antichitate, numai ArabiaSudica statea in contact mai viu cu lumea. Aici se afla İemen, Arabia şi Saba,cea vestia prin mituri, şi de aici s-a intemeeat imparatia abessynica caruntain vechime, şi cind au ajuns Sassanizii la culmea puterii lor, cucerira ArabiaSudica. Totuşi şi in nordul Arabiei principatele cele mai mici erau subsatpinirea imparatilor bizantini şi sub cea a Chorsoenilor perşi. İnauntrultarii, insa de la Negjşi pina la Marea Roşietraiau semitiile arabice, cea mai mare pare Beduinii (locuitorii pustiului),traiau ca nomazi in corturi, şi paşteau vitele din paşune in paşune dupa cumera anotimpul. O mica parte dintre ei sau stabilit in oraşe şi faceau negot cucaravanele pina la Siria,İemen şi limanul Persic. O oarecare intocmire politica sau conştiinta nationalanu se formase intre ei.
  İntre beduini sedadeau lupte veşnice, care erau limitate numai prin unele legi severe, nescrise:razbunarea de singe sau pacea in decursul unor luni sfinte. Pe linga cea maimare simplitate patriarhla a datinilor şi virtutilor, precum e ospitalitaeadarnica, cavalerismul şi vitejia, mai staruiau la acest popor şi hotia,cruzimea singeroasa, betia şi hazardul.
   Femeea ocupa la eio treapta de tot inferioara şi divortul se intımpla cıt aı bate dın palme. Fiierau intimpinati cu binecuvintare, iar fiicele ca blestem, adesea acestea seingropau de vii la naştere. De altfel, simtul familial şi conştiinta desemintie erau foarte dezvoltate. Daca un individ era ocarit intr-un fel elneaparat era apara de ceilalti din familia lui.
   İntre arte er acelemai dezvoltate poeziile de preamarire a voinicilor şi a cailor. Poeziile antemohammedene sunt cele mai frumoase din literatura araba. Arta scrisului aaparut in Arabia, cu putin timp inainte de Mohammed (s.a.v.), din Siria; dar nuera erenul necesar pentru indeletnicire ştiintifica.
   Deşi arabii erauizolati din toate partile, totuşi ei nu erau autohtoni, cel putin dupa traditialor proprie, ci erau cuceritori veniti din nord. Dupa limba lor faceau partedin marea familie de popoare semitice, iar cele mai nobile semintii ale lor,mai cu seama cele care au emigrat ulterior, pretindeau ca-şi trag originea deia İsmael, fiul nelegiuit al lui Avraam. Cultul lor originar era Sabeismulchaldeik – adorarea stelelor, care insa pe timpul lui Mohammed (s.a.v.)
Degradase ş ise risipise cu totul. Pe linga Allah,zeul celmai inalt, care juca un rol secundar, avea fiecare semintie şi zeul saupropriu. İngerii  se considerau şi seadorau drept fiicele lui Allah, ş ipe linga ei mai venea inca o treapta defiinte supranaturale: duhurile – Gjinn sau Geni (in araba), care erau demonibuni sau rai, de buna seama personificari ale puterilor naturii.
   Pe linga aceastamai credea Arabi inca in fermecatoare şi fermecatori, dar cu privire la lumeade apoi, la viata de dupa moarte, la e ise pastrau mai putine urme. Pe timpullui Muhammed (s.a.v.), in privinta religioasa domnea un indeferentism foartemare şi de idea de Dumnezeu, cea inainte mult mai curata, se reduse lasuperstitii şi la fetişism, inca un conemporat al lui Mohammed (s.a.v.) spunea:‘’ Unde vedeau ei o piatra, se inchinau la dinsa, iar cada lipsea, mulgeau ocamila petse o movila de nisip ş ise inchinau la aceasta’’. Unul din cele maiinsemnate obiceiuri ale adorarii ii constituiau la ei pietrele sfinte, intocmaica şi cele mai multe popoare semitice, o considerare deosebita o constituiameteorul cel negru de la Kaba,templul cel patrat din Mekka in Hagjas. Acest meteor parea sa fi fost adus luiAvraam de ingerii din rai, cind a rezidit el Kaba, pe care o zidise mai intii Adam,dupa un prototip ceresc. Metteorul insaşi se credea ca a fost alb la inceput.İn fiecare an se organizau pelerinaje mari la Kaba, al carei pamint era declarat sfint, atitpentru oameni, cit şi pentru animale. İn Kaba insasi, cultul celorlalte zeitatiarabice era cenraliza ca intr-un ‘pantheon’, deoarece chipurile tuturorzeitatilor semintiilor arabice erau aşezae dupa numarul zilelor anului, lingachipurile lui Avraam şi israel. Pe cind kaba data din cele mai vechi timpuri,oraşul Mekka sau Beka data din timpuri mult mai noi. İn secolul aş cincilea alerei creşine Kusai, un stramoş al lui Mohammed (s.a.v.), in aliana cu Koreişitii, un ram al semintieibeduinice Kinana, rapi Kaba de la pazitorii ei de pe atunci şi indupleca peKoreişiti sa se stabileasca in valea mekana cea fierbinte de arşita soarelui şineroditoare. Pazirea Kaabei, precum şi privilegiul de a ingriji peregrinii cuprovizii şi apa, ramase in familia lui Kusaicu drept de moştenire, din carefamilia isi ciştigara cea mai mare glorie, doua case, şi anume casa Abd Şem, dela care deriva califii omaiiadici, şi casa Haşim care pe timpul lui  Mohammed (s.a.v.), ajunse la mare saracie inurma darniciei marinimoase.

İntroducerea din cartea ‘’CORANUL ‘’ traducerea din Araba :dr. Silvesru Octavian İSOPESCUL

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...